In September, two major news networks investigated a key question: What happened in Wuhan?

A high-profile paid documentary on Sky News Australia promised “explosive revelations about the origins of COVID-19”.

“What really happened in Wuhan” was it delivered? Judge by yourself.

Sharri Markson asked in the video, “Did he ever mention to you that the Wuhan Institute of Virology is genetically manipulating coronaviruses?”

Trump replied, “Well, no he didn’t. Anthony has been in government for many years. He’s a bureaucratic guy. A great promoter. I give him an A plus as a promoter and probably a C or a D as a doctor. “

Suggestive questions and answers without substance.

The Guardian newspaper called journalist Sharri Markson’s reporting “misleading and alarmist” and pointed out that her “exclusivity” on a “scary document produced by Chinese military scientists” was in fact based on a 2015 book available on the Internet. .

The Sky documentary is based on untrained people with personal grudges to settle.

The Guardian suggests that Markson made some sensational statements to help sell his book.

Other claims in Markson’s documentary come from the Hudson Institute – a once-famous think tank that’s now a retirement home for far-right Republicans – and a major source of misinformation aimed at sullying China.

In the end, the documentary offered no real evidence – and didn’t come to any firm conclusions. But it’s designed to leave little doubt that the Wuhan Institute of Virology is behind the COVID-19 pandemic.

Markson’s documentary appeared on Sky News Australia – Australia’s response to Fox News. Both networks are owned by Rupert Murdoch’s News Corp, which is known for its right-wing bias.

In the United States, Fox News has been one of the biggest sources of disinformation and conspiracy theories about vaccines and COVID-19.

Another News Corp asset was behind the false claim that three employees of the Wuhan Institute of Virology fell ill in November 2019. This unsubstantiated and unproven claim was first published in the Wall Street Journal, owned by Murdoch.

CNN aired a rival investigation, titled “The Origins of COVID-19: Finding the Source.”

Unlike the Sky News Australia documentary, CNN at least spoke to real scientists.

In this clip, researcher Kristian Andersen says he and his colleagues were wary of the roots of the coronavirus.

At the start of the epidemic, they wrote to Dr Antony Fauci to express their concerns that he could be genetically modified.

But after much research, Andersen and his colleagues concluded, “We quickly realized that we just didn’t have the evidence to back this up. “

CNN’s special report found that the theory that the virus had been manipulated in a laboratory was without merit.

Dr Francis Collins, director of the National Institutes of Health, said: “We debated back and forth, and finally decided: if you were a human trying to conceive of a really dangerous coronavirus, you wouldn’t conceive of it. not this one. “

The CNN documentary reports that there is no evidence for the theory of laboratory leaks, but still suggests that China is hiding something – although it does not say what.

In the United States, people are scared and divided about COVID-19.

Many of them fear their own government more than the coronavirus.

They see conspiracies everywhere. Personal intuitions are just as important as scientific evidence.

None of these documentaries offer any evidence that COVID-19 leaked from a lab.

Still, both suggest the issue is somehow hanging – and China is to blame.

The United States today is infected with partisan politics.

But something that all parties agree on. Even though there is no proof, China must somehow be to blame for everything.

(If you would like to contribute and have specific expertise, please contact us at [email protected])